Warsztat Terapii Zajęciowej (WTZ)
Warsztat Terapii Zajęciowej (WTZ)
Warsztat Terapii Zajęciowej Błogosławiona Karolina powstał w 07.01.2002 roku. Warsztat jest przeznaczony dla 50 osób z niepełnosprawnością, w tym intelektualną. Realizują one zadania w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej zmierzające do poprawy ogólnego rozwoju i poprawy sprawności każdego uczestnika. Celem działalności jest usprawnianie i rozwój umiejętności wykonywania czynności życia codziennego, przystosowanie do funkcjonowania w społeczeństwie, do życia w grupie, akceptacja samego siebie, rozwijanie sprawności psychofizycznych niezbędnych w pracy oraz przygotowanie do podjęcia pracy.
Terapia warsztatowa
Praca z osobami niepełnosprawnymi w Warsztacie Terapii Zajęciowej polega na nauce poszczególnych umiejętności wynikających z profilu pracowni oraz na wypracowaniu u Uczestników cech potrzebnych w pracy tj. cierpliwość, umiejętność współpracy grupie, odpowiedzialność za powierzone zadanie, słuchanie poleceń.
W naszym Warsztacie działa 9 pracowni i sala rehabilitacyjna.
W pracowni gospodarstwa domowego uczestnicy uczą się przygotowywania różnych posiłków, dbania o higienę osobistą, właściwego zachowania podczas jedzenia, dbania o porządek na stanowisku pracy, obsługi urządzeń i sprzętu kuchennego.
Podopieczni rozwijają swoje umiejętności w zakresie samoobsługi, sprawności ogólnej oraz manualnych ćwiczeń dłoni i palców podczas procesu obierania, krojenia, gotowania, zmywania, posługiwania się różnymi narzędziami i urządzeniami. Jednym z wielu celów pracowni gospodarstwa domowego jest rozwijanie u podopiecznych wrażliwości estetycznej, inwencji twórczej i doskonalenie procesów poznawczych (spostrzegania, pamięci, myślenia, koncentracji uwagi na wykonywanej pracy). Poprzez uczestnictwo w zajęciach w pracowni gospodarstwa domowego podopieczni nabywają umiejętności współdziałania w grupie, nawiązywania kontaktów interpersonalnych, orientowania się w zasadach życia codziennego, wykonywania prac społeczne użytecznych i zaradności osobistej.
Podczas zajęć pracowni kształtuje się i utrwala następujące umiejętności; posługiwanie się przyborami krawieckimi (igła, nożyczki, naparstek, centymetr krawiecki), szycia ręcznego (ściegami krawieckimi i ozdobnymi), szycia maszynowego (elementy szycia i krojenie), wyszywanie i haftowanie (od ściegów najprostszych do najtrudniejszych), zasady kompozycji w aplikacjach (dobór koloru i faktury tkaniny), umiejętność samodzielnej pracy, planowania pracy, radzenia sobie z trudnościami.
Codziennie zajęcia w pracowni rozpoczynają się omówieniem tematu pracy, przygotowaniem odpowiednich materiałów i przyborów. Tematyka wykonywanych prac jest różnorodna i powtarza się rokrocznie, a są to głównie: motywy roślinne i zwierzęce, elementy krajobrazowe, symbolika świąteczna i religijna oraz tematyka dowolna według pomysłu i projektu uczestników. W pracowni wykonuje się również reperacje odzieży (zszywanie dziur, naszywanie łatek, przyszywanie guzika, skracanie spodni). Najważniejszym chyba jednak efektem terapii jest stały wzrost poczucia własnej wartości każdego uczestnika, zwiększenie pewności siebie i coraz większa samodzielność w podejmowaniu decyzji. Sukcesy odnoszone przez uczestników rokują dalsze pozytywne zmiany, które w przyszłości ułatwia im normalne funkcjonowanie w społeczeństwie.
W pracowni technicznej doskonali się umiejętności bezpiecznej obsługi narzędzi ręcznych tj. piły ( proste, ramowe, kątowe), dłuta, śrubokręty, kleszcze, obcęgi, imadła i ściski oraz elektronarzędzi tj. wiertarki ( ręczne, stołowe), piły mechaniczne ( tarczowe, wyrzynarki). Kształtuje się i utrwala na codzień umiejętności doboru narzędzi do danej czynności tj. oklejanie krawędzi, szlifowanie, bejcowanie, lakierowanie, wiercenie otworów, dłutowanie, wkręcanie wkrętów i śrub, montaż zawiasów i zamków drzwiowych, dokonywanie prostych pomiarów. Uczestnicy wykonują m.in. ramki na zdjęcia, półki, regały, szafy, szafki, donice, kwietniki oraz prowadza wiele prac naprawczo – konserwatorskich.
Pracownia plastyczna to miejsce spotkań ze sztuka. Jak wiemy sztuka od zawsze kształciła i wychowywała, rozwijając w człowieku myślenie i wyobraźnię. To także dobre miejsce na wyrażenie swojej uczuciowości i niezależności twórczej.
Osoby przebywające w pracowni plastycznej posługują się materiałami takimi jak: farby plakatowe, farby do szkła, farby do tkanin, farby do ceramiki, kredki ołówkowe, kredki świecowe, pastele, bibuła, plastelina, modeliną, a także materiałami naturalnymi typu szyszki, jarzębina, suszone kwiaty, kasztany, żołędzie itp. Proponowane techniki plastyczne i rękodzielnicze dostosowane są indywidualnie do zainteresowań i możliwości podopiecznych. Każdy z uczestników decyduje samodzielnie o temacie pracy, doborze techniki oraz materiałów potrzebnych do jej realizacji. Powstają tutaj obrazki malowane kredkami, butelki malowane farba do szkła, obrazy które powstają przy użyciu kleju sylikonowego po czym są malowane farbami, choinki z szyszek, obrazy z odlewów gipsowych jak również wiele innych ciekawych produkcji. Wyroby pracowni nie tylko zdobią pomieszczenie pracowni, korytarze warsztatów, można je również kupić podczas organizowanych kiermaszów. Podopieczni poprzez obcowanie ze sztuka w sposób aktywny doskonalą swoja koordynację wzrokowo-ruchowa oraz podtrzymują i rozwijają sprawność manualna. Bardzo ważnym celem tych zajęć jest wpływ na wzrost własnej wartości, wartości pracy i umiejętności działania w grupie.
W pracowni informatycznej prowadzone są zajęcia, które maja na celu zapoznanie i przyswojenie podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną z jednoczesnym łamaniem oporów psychicznych przed tego typu urządzeniami oraz praktycznej nauki zawodu. Uczestnicy warsztatów opracowują za pomocą komputera teksty dokumentów, rysunki w programach graficznych, zaproszenia, wizytówki, kartki okolicznościowe, uczą się również pisane różnego rodzaju pism biurowych jak również urzędowych.Harmonogram pracy w pracowni przewiduje:
– poznanie zestawów komputerowych ich obsługę, konserwację jak również budowę komputera,
– poznanie podstawowych komend komputerowych, – obsługę przeglądarki internetowej, systemu operacyjnego Windows, pakietu biurowego Microsoft Office z jednoczesnym wykorzystaniem zdobytych umiejętności w życiu zawodowym jak i społecznym
W pracownii ikebany prowadzone są zajęcia, które poprzez japońską sztukę układnia kwiatów pozwalają na rozwijanie własnych możliwości twórczych oraz rozbudzanie wyobraźni. W pracowni tej podopieczni uczą się układać proste kompozycje kwiatowe zarówno z suszonych kwiatów traw ( uprzednio zebranych suszonych), jak też z kwiatów żywych. Wszystkie niezbędne kwiaty, która są potrzebne do wykonania różnorodnych kompozycji są hodowane w naszym ogródku. Uczestnicy po przez kompozycje wyrabiają sobie poczucie estetyki, umiejętność doboru odpowiednich kolorów, a także posługiwanie się różnego rodzaju przyrządami np.: sekator do przycinania łodyg. W pracowni tej wykonuje się również różnego rodzaju stroiki w zależności od okazji.
Pracownia ceramiczna to kolejna z pracowni w której podopieczni mogą rozwijać swą sprawność manualną, zdolności artystyczne oraz rozwijać wyobraźnię. Poprzez kontakt z tak naturalnym materiałem jakim jest glina uczestnicy mogą w przyjemny i niewymuszony sposób usprawniać dłonie, rozwijać zdolności plastyczne, rozbudzać wrażliwość artystyczną i zapał twórczy. Podczas pracy z gliną podopieczni ćwiczą zdolność koncentracji na powierzonym zadaniu, koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność manualną. Zajęcia w pracowni ceramicznej dają możliwość realizacji własnych pomysłów i tworzenia oryginalnych prac w postaci drobnych elementów, biżuterii, płaskorzeźb, rzeźb, naczyń użytkowych i dekoracyjnych. Wykonane przez uczestników zajęć prace są suszone a później wypalane w specjalnym piecu. Pierwsze dekorowanie prac ma miejsce już na poziomie tworzenia wyrobu poprzez wykonywanie reliefu (wklęsłego lub wypukłego),zaznaczane oryginalnej faktury, dolepianie kuleczek, dodatków typu liście, gałązki, kwiatki, wstęgi itd. Przedmioty wypalone autorzy samodzielnie ozdabiają wykorzystując kolorowe glinki (angoby), różnobarwne szkliwa, farby akrylowe, witrażowe a także lakier bezbarwny.
W pracowni artystycznej podopieczni mają możliwość wzbogacania swojej osobowości, odreagowania uczuć oraz wchodzenia w różne role społeczne poprzez teatroterapię. Podopieczni tej pracowni mają okazję eksperymentowania z teatrem poprzez udział w różnego typu grach i zabawach. Poprzez ćwiczenia umiejętności aktorskich i samodzielne kreowanie postaci mogą pracować nad wyrażaniem własnych emocji i potrzeb. Ta forma terapii daje również szansę na budowanie samoświadomości i poczucia własnej wartości pozwalając tym samym lepiej rozpoznawać uczucia własne i innych osób. Uczestnicy przygotowują również samodzielnie scenografię, uczą się pracować ze scenariuszem i poznają różnego typu techniki sceniczne. Dodatkowym elementem pracy pracowni jest praca nad rozwojem umiejętności i kompetencji społecznych dostosowanych do indywidualnych możliwości podopiecznych.
W opracowaniu
Wszyscy nasi podopieczni korzystają także z zajęć prowadzonych na sali rehabilitacyjnej. W ramach rehabilitacji ruchowej prowadzone są zajęcia przede wszystkim w formie grupowej ale także w miarę potrzeb indywidualnie. Zajęcia obejmują swoim zakresem takie formy oddziaływania jak ćwiczenia korekcyjne, wytrzymałościowe i kondycyjne, ogólnorozwojowe. Sala rehabilitacyjna wyposażona jest w atlas, bieżnię elektryczną, rower terapeutyczny, steper, oraz różnorodne przybory wspomagające ćwiczenia gimnastyczne. W ramach tych zajęć realizowane są wszystkie, wynikające za zleceń lekarskich formy oddziaływania rehabilitacyjnego. Rehabilitacja ruchowa, bez względu na formę, ma na celu polepszenie ogólnej sprawności psychofizycznej, wyrobienie nawyku płynności i celowości ruchów, kształtowanie prawidłowej postawy i emocjonalnego zaangażowania w zespole. Uczestnicy WTZ biorą udział w licznych imprezach sportowych, olimpiadach, zawodach gdzie osiągają bardzo dobre wyniki i czołowe miejsca na podium.
Rekrutacja na warsztaty
Podstawą do przyjęcia na zajęcia w WTZ jest aktualne orzeczenie wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności ze wskazaniem do terapii zajęciowej. Osoba starająca się o rekrutację powinna zakończyć swoją edukację i być powyżej 16 roku życia. Osoba z niepełnosprawnością, lub w jej imieniu opiekun prawny, składają wraz z orzeczeniem wniosek o przyjęcie i zostają wpisani na listę osób oczekujących.
Każda z nowo przyjmowanych osób uczestniczy w zajęciach WTZ przez okres próbny trwający nie dłużej niż 12 miesięcy, w celu umożliwienia obserwacji i oceny postępu realizacji Indywidualnych Programów Rehabilitacji. Po okresie próbnym Rada Programowa WTZ podejmuje decyzję o przyjęciu uczestnika na zajęcia WTZ w celu pełnej realizacji Indywidualnego Programu Rehabilitacji.